Det svenska rättssamhället?



Slutade jobba klockan tolv idag. Riktigt skönt. Och nu väntar massa lediga dagar. Fast vi får räkna bort idag då det ska liras plattor ikväll. Och på lördag bär det av till Trollhättan för deVals bowlingmästerskap. Känns som att en viss Emil från lagret kommer ta hem titeln. Ryktet säger att han är proffs.

Läste Metro på vägen till jobbet idag. Ett par står åtalat för koppleri. De har tydligen förmedlat en 17-åring till fler än 500 personer. Först blev jag förbannad för att det finns folk som är helt sjuka i huvet och gör sånt. Sen började jag funderade på hur skadade de är som betalar en person för att få gå in i ett rum och tvinga sig på en liten 17-årig tjej. Ärligt. Vart fan är vi på väg.

Och idag föll domen i målet där en 12-åring blev våldtagen av tre män på en vind. Fyra år fick en av dem och det var det strängaste straffet. Fyra år? Ett ganska billigt pris för att antagligen ha förstört ett liv.

Har varit nere och löst ut biljetterna till ett av årets coolaste sport-event. Frölunda vs. Färjestad den 28 december. På Nya Ullevi. Kommer säkert bli hur kallt som helst. Men om bandyn får ha sin portfölj så kan väl hockeyn få ha en resväska. Eller nått sånt. Sjukt ball ska det bli hur som helst.

Fastnade på Rådhuset och tog en kopp kaffe på vägen hem. Benny med sällskap (Emma och en tant jag aldrig träffat förut) satt så fint i solen så jag kunde inte låta bli. Så här i efterhand känns det inte så bra alls faktiskt. Nu har jag inte kollat tempen i Tomas men febern finns där nog. Och då kanske man inte ska sitta rätt i solen. Får bli soffläge till hockeyn nu innan det är dags att jobba lite igen.

Hockey ja. Jag har helt plötsligt blivit lite biten. Inte för att jag inte är hockey-tokig utan för att jag tycker att ishockey ska spelas på vintern när det är kallt ut. Inte när man sitter i linne och shorts på en uteservering och lapar malt. Men. Lite intressant är det. Och om 26 minuter är det nedsläpp mot Ryssarna. Tror på seger faktiskt. Upphämtningen mot USA igår och Honken i kassen gör att vi fixar det här.

Och så dags för nummer 7 på Tomas tuffa-trumlåtar-lista. Och nu skulle jag vilja presentera en av världens genom tiderna bästa trummisar. Vi är lite i trampar på det där med att jag inte ska använda pekpinnen och säga hur det är. Men Jeff Porcaro (RIP) som lirade med ToTo var verkligen sjukt bra. Simon Phillips är en grym ersättare men Jeff var ändå Jeff. Svårt att välja låt med ToTo måste jag säga. Jag gjorde helt enkelt så att jag skrev upp tio låtar på olika lappar och drog en.

1. -
2. -
3. -
4. -
5. -
6. -
7. Jeff Porcaro (ToTo) - Pamela
8. Vinnie Paul (Pantera) - Mouth For A War
9. Scott Travis (Judas Priest) - Painkiller
10. Mike Portnoy (Dream Theater) - Pull Me Under

Är fortfarande lite förbannad över hur låga straff det utdöms i det här landet. Ta till exempel mp3-mannen som härjade här i trakterna för några år sedan. Han förgrep sig på åtta stycken och fick sju år. Det är inte ens ett år per förseelse. Sjukt dåligt. Nu kanske jag inte ska uttala mig om något som jag inte är insatt i till 100%. Men när det ger högre straff att fiffla med pengar än att mörda någon då måste man börja fundera.

Hörde att väldigt många bredbands-leverantörer börjat med att radera sina logg-filer över deras användare och vad och hur mycket som laddas ner/upp. Så om ett skivbolag kräver ut IP-nummer eller dyligt så finns det inget att hämta. Smart! Sitter och gnider mina händer för nu får snart de här översittar-fasonerna vara slut. Skivbolagsbossarna är svinrädda att förlora sina positioner. Kanske mest sina löner. Snart måste de inse att det är dags att anpassa sig till dagens samhälle. Vi lever inte på 1800-talet längre.

Bilden från Family Guy är inte en förklaring för hur Tomas mår utan vad jag tycker om svensk rättspolitik. Och personer som utnyttjar och förgriper sig på andra. Ni kan faktiskt dra rätt åt helvete.

Bortsett massa snuva, hosta och förmodad feber så mår jag väldigt bra.

34 dagar kvar nu gott folk. Dags att börja titta på nytt tält.


ToTo - Pamela

Kommentarer
Postat av: Anna T

Helt sjukt att pengabrott har så mycket hårdare brott än våldtäkter och mord. Sinnessjukt!

Om du är i Bovallstrand (rättstavat fröken?:) ) så sväng gärna förbi, vi kanske t.o.m bjuder på vin ;)

Ha're gott

2009-04-30 @ 20:45:40
Postat av: Susanne

För o slippa bli förbannad får man sluta läsa all skit...Lär ju inte sluta ske,straffen lär inte höjas, så bara o sluta fundera över det!

2009-05-01 @ 16:35:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0